Müller Péter a szeretetről
Amiben nincs lélek, nincs értelem, amitől nem leszek több, az nem munka, csak robot.
A legnehezebb munkát is szívesen csinálom, ha szeretem. És a legkönnyebbet is utálom, ha nem szeretem.
Egy kor sötétségét az mutatja legjobban, hogy mennyire lélektelen benne az emberi tevékenység.
A miénk sajnos nagyon sötét.
Két dolgot tehetsz.
Az egyik: hogy ezt a helyzetet, mint egy járványt, tudatosítod magadban. Tudd, hogy nemcsak te, de szinte mindenki így él.
A másik: hogy amennyire csak képes vagy, vigyél szeretetet az életedbe. Vissza kell csempészni a hétköznapokba a szeretet morzsáit.
A Lélek-projekt a függőleges küllőkön található
Ebbe a projektbe tartozik tehát a feltétlen vagy érdeknélküli szeretet, az ingyenkegyelem. Bár a szellem-projekt is ebből indul ki, de itt a szív vagyis az érzések által közelítjük meg, nem pedig történelmileg vizsgálódunk vagy elemzünk.
Ide tartozik az Isten- és önszeretet gyakorlati megélése és egyáltalán az Abszolútum többszintű megközelítése és megélése.
Az élet központi kérdései
A Lélek-projekt minden gondolat előtt arról szól tehát, hogy
– milyen válaszokat adunk olyan helyzetekben, mikor nincs időnk vagy lehetőségünk gondolkodni. Élet-halál kapujában, amikor az élet azonnali választ követel meg.
Másrészt pedig arról, hogy
– visszatekintve milyen válaszokat adtak példaképeink és elődeink ilyen helyzetekben.
Lélek-projekt – a belső átélés fóruma
Az általunk vázolt források (szent könyvek, halálközeli élmények, tanúságtételek, bhakti hagyományok) nemcsak tartalom, hanem módszer is: az élmény és a szívbéli tudás elsőbbsége.
A bölcs mások kárán tanul mégsem kárörvendő! Az okos saját kárán tanul, mégsem adja fel. A balga saját kárán sem tanul, folyton másokat hibáztat!
Tanúságtételek, halálközeli élmények, korunk prófétái tanításai.
A Lélek-projekt Metanoia modulja itt alább folytatódik.
Keleti és nyugati források, szent hagyományok tanításai, közös szív-nyelv.
A szeretet nem fogalmakban, hanem a szív rezgésében él. Kelet és Nyugat ezerféle módon írta le, de mindenhol ugyanazt a valóságot célozza: az önzetlen odaadás, a feltétlen szeretet átélését. A bhakti, a szívhez kötődő odaadás és az agapé, a cselekvő szeretet egy tőről fakadnak – mindkettő a lélek transzcendenciáját szolgálja. Ebben a modulban a szeretet útjait tárjuk fel, tanításokkal, gyakorlatokkal és a közös szív-nyelv szemléletével. Hamarosan...
Minden út a lélekből indul, és végül oda is érkezik vissza. A Dharma Centrum ezért helyezte a lélek-projektet az origóba: mert itt történik meg az a belső fordulat, amely nélkül sem a test gyógyulása, sem a szellem tisztulása nem vezet el a teljességhez.
Jézus szavaival ez a fordulat a metanoia: nem pusztán megtérés, hanem a szív és az értelem teljes átfordulása. Az ember belső iránytűje megfordul: többé nem az ego, hanem Isten szeretete lesz a középpont. Ez a változás nem csupán erkölcsi döntés, hanem lényegi tapasztalat, amely életet formál át.
Ezért helyezünk kiemelt szerepet a tanúságtételeknek. Nem könyvekből tanult igazságok ezek, hanem átélések, amelyeknek hordozói nem tudják nem továbbadni, amit láttak és tapasztaltak.
– Némelyek a halál kapuján léptek túl és onnan tértek vissza, hogy tanúságot tegyenek a túlvilági fényről.
– Mások az élet teljében kaptak közvetlen istenélményt, amely örökre megváltoztatta őket.
Mindkét út ugyanarra mutat: a Lélek hívására. Ez az a hely, ahol az ember megtalálja valódi otthonát – a feltétlen szeretetet. Innen indul minden, és ide tér vissza minden. Ezért a Lélek-projekt a Dharma Centrum szívének közepe, az origó.
Az emberi lélek története tele van határátlépésekkel. Vannak pillanatok, amikor a szokásos valóság megreped, és valami más, valami magasabb rendű tör be rajta keresztül. Ezt nevezi az Evangélium metanoia-nak: megfordulásnak, új látásmódnak. Nem egyszerűen vallásváltás vagy erkölcsi jobbítás, hanem létünk teljes irányváltása – fordulat a mulandóból a maradandó felé, az időből az örökkévaló felé. Jézus ezt az élményt tanította, s nem véletlen, hogy a történelem legmélyebb tanúságai is e fordulat körül forognak.
E tanúságok két nagy útvonalon érkeznek hozzánk.
– Az egyik a halál kapuján át vezet: amikor valaki testileg valóban átlép a másik oldalra, majd visszatér, és többé nem tudja elhallgatni, amit látott.
– A másik út a mindennapok közepén nyílik meg: az élő ember szívébe egyszer csak betör az isteni jelenlét, imában, látomásban, csendben vagy éppen eksztázisban.
Putnoki Tibor kilenc percet töltött a halál állapotában. Élményét követően megalapította a Szeretet Fénye Alapítványt, amely ma is emberek ezreit segíti a szeretet gyógyító erejével. Tanúsága a közösségben élő szeretet valóságát erősíti.
Anita Moorjani, akit gyógyíthatatlan rákkal diagnosztizáltak, halálközeli élményben megtapasztalta Isten feltétlen szeretetét. Visszatérve csodálatos gyógyuláson ment át, és könyvében (Dying to Be Me) millióknak adta tovább üzenetét: a szeretetben nincs félelem.
Eben Alexander, neves idegsebész, addig materialista gondolkodó volt, amíg saját halálközeli élménye (Proof of Heaven) fel nem nyitotta szemét: a tudat túléli az agy halálát, és Isten valóságosabb, mint bármi más.
Betty Eadie élménye során fénylények, angyalok és Isten ölelő jelenléte vezette. Visszatérve Embraced by the Light című könyvében írta le tapasztalatát, amely emberek százezreit bátorította.
Eckhart mester tanításaiban a lélek legmélyebb magvát nevezte Isten lakhelyének.
Eckhart mester tanította, hogy a lélek mélyén ott a szikra, amely nem más, mint maga Isten. A misztika nála nem különös élmények halmaza, hanem az élet legvégső egyszerűsége: eggyé válni azzal, aki mindig is volt bennünk.
Azt hirdette: „A szem, amellyel Istent látom, ugyanaz a szem, amellyel Ő lát engem.”
Belső látomásaikban és lelki tapasztalataikban az isteni szeretet lángoló erejét élték át. Teréz belső vára és János „sötét éjszakája” máig mutatja: Istenhez az út nem kerülő, hanem mély belső átformálódás.
Avilai Szent Teréz a belső vár termeiben járt, ahol végül a Lélek és az Isteni Jegyes találkozik. Keresztes Szent János a lélek sötét éjszakáját írta le, amelyen át az ember Isten fényéhez érkezik.
A keleti hagyományban Rámana Maharsi fiatalon átélte a halálfélelmet, amely hirtelen átfordult az Örök Önvaló felismerésébe. Élete ettől kezdve tiszta jelenlétben telt, tanítása ma is ezreknek nyújt békét.
A perzsa költő, Rúmi, Isten szeretetét énekelte. Számára az isteni közelség nem elmélet, hanem tánc, láng, extázis volt. Tánccá és költészetté változtatta istenélményét. Szavai ma is lángot vetnek: „Ne keress kint, hisz benned van, akit keresel.”
Dombi Ferenc, a magyar pap, „égi hangot” hallott. Az intézményes egyház kiközösítette, de ő maradt annál, amit kapott: hogy Isten személyesen szólhat az emberhez. Írásai – A Hang – ma is annak tanúságai, hogy a belső szó sokszor tisztább, mint a külső hatalom.
A Hang című írásai emberek ezreinek adtak bátorítást, hogy merjenek hinni a belső megszólításban.
A két út – a túlvilágról visszatérteké és az istenélményt átélőké – ugyanoda vezet: a szeretet teljességébe. Ez az a tapasztalat, amelyet Jézus a metanoia szavával jelölt: teljes fordulat az önközpontúságból az Isten-központúságba.
Ezért van a lélek-projekt az origóban. Mert itt, a lélek fordulatában dől el minden: ki honnan él, és hová tart.
A Hagyomány szerint a tisztultabb korokban sem meghalni, sem felébredni nem kellett ahhoz, hogy az emberi élet szervesen illeszkedjen az Égi Rendhez, az Élő Égi Igazsághoz. Ezen a ponton összeér a Lélek és a Szellem-projekt. Különösen, ha a magyar szerves műveltség oldaláról nézzük a világot.
Molnár V. József: Kerek Istenfája
A hívő ember egész élete minden moccanásában: imádság. Mert szent és hétköznapi csak az Istentől eltávolodó ember számára van, a hites ember nemcsak a kimondott szóval dicséri Istent, és nemcsak akkor imádkozik mikor templomban van, hanem minden cselekvése: Isten dicsérete.
Mircea Eliade munkásságában a szent és a profán közötti különbségtétel központi szerepet kap. Szerinte a vallásos ember számára a világ nem homogén; bizonyos helyek, idők és cselekedetek szentek, mert kapcsolatban állnak a transzcendenssel. Az ember vallásos viselkedése hozzájárul ahhoz, hogy megőrződjék a világ szentsége.
A keresztény hagyományban az életszentség gyakran az Istenhez való hasonlóságra való törekvésként jelenik meg. A mindennapi cselekedetek Isten dicséretévé válhatnak, ha azokat szeretetből és hittel végezzük. Ez a szemlélet összhangban van azzal a gondolattal, hogy az ember minden tevékenysége lehet imádság, ha azt Isten iránti szeretetből teszi.
A keleti vallásokban, mint például a hinduizmusban és a buddhizmusban, az életszentség gyakran a mindennapi cselekedetek tudatos és figyelmes végzésében nyilvánul meg. A hindu Bhagavad Gítá tanítása szerint az ember akkor éri el a legmagasabb rendű állapotot, ha kötelességét végzi anélkül, hogy ragaszkodna a cselekedetek gyümölcséhez, így minden tettét Istennek ajánlja fel. Ez a szemlélet arra ösztönöz, hogy minden cselekedetünket szentként éljük meg, függetlenül annak látszólagos jelentőségétől.
A „Tat tvam asi" (Te is az vagy - Te és az Isten Egy vagytok) és „Aham Brahmasmi" (Brahman vagyok) a védikus filozófia, különösen az Advaita Védánta alapvető tanításai, amelyek szerint minden létező az egyetemes tudat, Brahman (Abszolútum) megnyilvánulása.
Ezek az állítások azt fejezik ki, hogy a létezés alapvetően szent, mert minden lény, minden dolog ugyanabból az isteni forrásból ered. Az ember felismerheti saját isteni természetét, és így minden cselekedete, gondolata és szava szentté válik, amikor tudatosan a legmagasabb valósággal azonosul.
A buddhizmusban pedig a tudatos jelenlét gyakorlása révén a mindennapi tevékenységek is a szellemi fejlődés eszközeivé válhatnak.
A gnosztikus kereszténység, a taoizmus és a zen buddhizmus is egyaránt felismerik a szentséget az élet minden formájában, de eltérő szemléletmódokkal közelítik meg ezt a valóságot. A gnosztikusok szerint az anyagi világot egy alsóbb isten (demiurgosz) teremtette, ezért az anyag önmagában tökéletlen, de az emberben jelenlévő isteni szikra révén minden megszentelődhet, ha felismerjük isteni eredetünket. Ezzel szemben a taoizmusban a Tao mindent átható egyetemes rend, amelyben minden létező részesül, így minden természetes jelenség és tett magában hordozza a szentséget. A zen buddhizmusban a szentség a teljes jelenlét és tudatosság által válik megtapasztalhatóvá, ahol nincs külön szent és profán, mert a mindennapi tevékenységek éppúgy lehetőséget kínálnak a megvilágosodásra, mint a formális meditáció.
Ezek a perspektívák mind azt hangsúlyozzák, hogy az életszentség nem csupán a vallási rituálékban vagy a templomi szertartásokban valósul meg, hanem a mindennapi életben, a hétköznapi cselekedetekben is, ha azokat megfelelő szándékkal és tudatossággal végezzük. Mindegyik hagyományban közös, hogy a szentség nem egy elkülönült, különleges állapot, hanem a létezés mélyebb tudatosságának felismerése.
Wass Albert nem a szokványos kereszténység istenfélelmet prédikáló papjait és lelkészeit idézi műveiben, hanem népünk „öregjeinek" életszentségét eleveníti meg.
„Minden, ami körülöttünk van, Isten. A fák, a virágok, a madarak, az emberek... minden. Még a juhok is. A szél, a víz, a tűz... a fák illata éjjel... minden Isten. Ha a lelkünkön keresztül nézzük.”
„A szavakban rejlő igazságok nem komoly igazságok. A valódi igazságok a tettekben vannak.”
Ezek az idézetek azt sugallják, hogy a világ minden része isteni, és hogy a tetteinkben nyilvánul meg az igazság, ami összhangban áll azzal a gondolattal, hogy a tudatos ember minden cselekedete megszentelt.
Az ősiségben, nyomokban a közelmúltig, minden szakrális eredettel bíró ősnép (előfeltétele) nem élte meg külön a szakrális és profán fogalmát!
Az emberi élet minden mozzanata, a mindennapi tevékenységek éppúgy, mint az ünnepi szertartások, az isteni jelenlét és szentség kifejeződései voltak. Wass Albert gondolatai is tükrözik ezt a szemléletet, amikor Isten jelenlétét a természetben és az egyszerű cselekedetekben is felismeri. Hasonlóan, a védikus tanítások – különösen a Bhagavad Gítá útmutatásai, valamint az Advaita Védánta alapelvei, mint a „Tat tvam asi” (Te is az vagy) és „Aham Brahmasmi” (Brahman vagyok) – azt hangsúlyozzák, hogy minden létező az isteni tudat része, és minden tettünk megszentelődhet, ha felismerjük saját isteni természetünket. A taoizmus és a zen buddhizmus is azt tanítják, hogy az élet minden megnyilvánulása a szentség kifejeződése, amikor azt tudatosan és természetesen éljük meg. Mircea Eliade pedig rámutatott, hogy a vallásos ember számára a világ nem homogén, mert a szent és a profán összefonódik, és az élet minden aspektusa megszentelődhet.
Hamvas Béla úgy látta, hogy 2600 éve túlsúlyba kerültek a létrontás megnyilvánulásai gyakorlatilag egyszerre a teljes akkori művelt világban. De a nyugati vallások oldaláról is azt látjuk, hogy a judaizmus, Pál apostol szemlélete, az abból kinőtt nagyegyházi gyakorlat, majd az iszlám élesen megkülönböztette a szent és a világi fogalmát.
A tudatosság és a szeretet útján elkötelezett útonjáró felelőssége az, hogy ezt az életszentséget ismét megéli és másokat is erre tanít életével!
Háttárs - Arkadas - Komaság
A szkíta lelkiség háttárs-eszménye, az adott szó szentsége és a közösségi szellem mélyen rezonál bizonyos védikus és gnosztikus tanításokkal.
Őseink „szkíta, nemzeti és népi szertartásrendje” nem pusztán történeti vallási forma, hanem egy időtálló, szakrális életfelfogás. Ennek mélyrétegei meglepő módon visszaköszönnek a védikus és gnosztikus tanításokban is.
A szkíta „háttárs” fogalma – egymás fedezése, az adott szó szentsége, önfeláldozás – a védikus dharma testvériségéhez és a gnosztikus lélek-közösséghez hasonló. Mindhárom hagyomány az igaz szó, a belső rend és a szellemi hűség megtartását tekinti a legfőbb erénynek.
A harc nem öncél, hanem a szakrális rend védelme – ahogyan Arjuna harcolt Kṛṣṇa útmutatásával, vagy ahogyan a gnosztikus lélek küzd a világ illúziói ellen, hogy visszatérjen a Fényhez.
A szkíta örökség így nem zárvány a múltban, hanem élő, egyetemes üzenet az igazságban élő ember számára – ma is.
És ma ezzel mi a feladatunk? Egy eurázsiai ősi szerelemvallás újrateremtésében hiszünk, melyet egyénileg és kis közösségekben lehet megvalósítani. Csak is egy ilyen időtlen egyetemes ősszövetség (mely a valós előképe volt az újszövetségnek) működtetése képes világunkat megmenteni attól a káosztól, amikor minden erőforrást kiszívnak világunk vezető parazitái bármi áron.
Bíró Lajos kutatónk így fogalmazta meg: „A Szerelem Szentsége az igazi Jézus-tan, mint ahogy az egyenlő szárú kereszt a nemek egyesülésének ősi jelképe volt, amit az ál- kereszténység a kivégzőeszközre cserélt. Örömhír helyett a kínzás és a szenvedés kultusza( lett)."
Legyen minden magyar településen szakrális közösség és tegyünk szert rá! „Szeretetváros és Boldogságfalu!" - Varga Csaba. Szökkenjen szárba minél több mag!
Körünk korunk egyik fénymunkásává szeretne válni!
AI Website Generator